Veelgestelde vragen
Praktische vragen
Worden jullie diensten door de zorgverzekering vergoed?
Wij zijn geregistreerd als therapeut bij het NVPA (Nederlands Verbond van Psychologen, psychosociaal therapeuten en Agogen). Dit betekent dat een aantal zorgverzekeraars (een deel) van de gevraagde investering vergoeden. Vraag bij uw zorgverzekeraar na of u voor een vergoeding in aanmerking komt. Op de website van het NVPA kunt u hier meer informatie over vinden. Zie: https://nvpa.org/zorgverzekering
Dit geldt alleen voor volwassenen. Voor kinderen wordt door de zorgverzekeraars niets vergoed. Vergoeding voor de kinderen komt vanuit de gemeente. Wij hebben afspraken met de volgende gemeenten: Utrecht, Utrecht West, Stichtse Vecht en Ronde Venen.
Tot wanneer kan ik een afspraak annuleren?
Een afspraak kan tot 24 uur van te voren kosteloos geannuleerd worden via email of telefoon. Als de annulering binnen de 24 uur valt wordt 50% van het gevraagde tarief in rekening gebracht (met uitzondering van bijzondere omstandigheden).
Wat moet ik doen als ik niet tevreden ben over de hulp?
Als je niet tevreden bent over de geboden hulp, gaan wij daar graag met jou over in gesprek. Misschien vind je het fijn om van therapeut te wisselen, of wil je liever een ander soort hulp. Ook kan er een misverstand zijn ontstaan.
Je mag dit altijd bij ons aangeven. Mocht je dit spannend vinden, kun je altijd een mailtje sturen naar administratie@praktijkbrasa.nl. Jouw mailtje wordt dan door iemand anders dan jouw betrokken therapeut opgepakt en diegene zal met jou in gesprek gaan.
Verder kun je een vertrouwenspersoon raadplegen van het AKJ, zie www.akj.nl.
Wij zijn aangesloten bij de Stichting Complementaire en Alternatieve Gezondheidszorg (SCAG), die zorg draagt voor de klachten- en geschillenregeling. Voor de procedure bij een klacht kun je informatie vinden op de website van het NVPA (www.nvpa.org) onder het kopje ‘Voor cliënten’. Via het RBCZ-register zijn wij onderhevig aan het tuchtrecht complementaire zorg (TCZ). Ook zijn wij aangesloten bij het SKJ.
Het AKJ kan je helpen een klacht op de juiste manier in te dienen.
Worden jullie diensten vergoed door de gemeente?
Ja.
Voor begeleiding van- en financiering voor kinderen onder de 18 jaar uit de gemeente Utrecht werken wij samen met KOOS Utrecht Specialistische Jeugdhulp. U kunt zich aanmelden bij KOOS en een verwijzing naar ons vragen, of dit via de huisarts doen. Neem gerust contact met ons op zodat we u kunnen helpen.
Valt uw woonplaats in Utrecht onder Spoor030? Dan kunt u het beste contact opnemen met Spoor030 en vragen om een verwijzing naar ons. Zij zullen dat dan voor u regelen. Komt u er niet uit? Neem gerust contact met ons op.
Woont u in Utrecht West (Stichtse Vecht, Ronde Venen, Montfoort, Woerden en Oudewater)? Wanneer u specialistische hulp nodig heeft voor uw kind tot 18 jaar kunt u met een verwijzing van de huisarts, jeugdverpleegkundige of via de buurtteams bij ons aanmelden. Ook hier helpen wij u graag bij.
Wat zijn de kosten?
Een consult bij ons kost €95.
Rekenen jullie reiskosten?
Reiskosten buiten een straal van 10 km vanaf De Meern zijn € 0,42 per km.
Ik kan de begeleiding niet betalen. Wat nu?
Wij hanteren vaste tarieven. Echter wanneer aantoonbaar gemaakt kan worden dat om financiële redenen begeleiding niet mogelijk is, zullen wij te allen tijden zoeken naar mogelijkheden die passend zijn bij uw situatie. Vraag hier gerust naar in het eerste contact.
Wanneer kunnen jullie mij niet helpen?
Wanneer er sprake is van ernstige psychiatrische problematiek en/of verslaving waar gerichtere gespecialiseerde hulp voor nodig is, kunnen wij jou niet voldoende helpen. Mocht het nodig zijn, kunnen we wel samen met jou kijken waar je wel de juiste hulp kunt vinden.
Vragen over de begeleiding
Komen jullie ook op huisbezoek?
Soms kan het zijn dat u en/of uw kind niet in staat is om naar de praktijk te komen. Dan is het mogelijk dat wij op (huis of school) bezoek komen. Informeer naar de mogelijkheden en voorwaarden.